התקשרו 072-236-4648

מכירת ספרים דיגיטליים (eBooks) בהיבט המס

עד לפני כמה שנים, הוצאת ספר לאור היתה תהליך מסובך וכמעט בלתי אפשרי עבור רוב האנשים. אלפי כתבי יד נדחים מדי שנה על ידי הוצאות הספרים, ורק בודדים מצליחים להגשים את החלום, לפרסם את הספר ולהנות מתמלוגים. מי שהחליט להוציא את הספר שלו באופן פרטי, גילה שמדובר בהרפתקאה עם עלויות לא מבוטלות, שגם היא לא מבטיחה כלל שהספר יגיע לחנויות הספרים.

כל זה השתנה ברגע שאמזון (ובעקבותיה פלטפורמות נוספות) נכנסה לחיינו, והחלה למכור ספרים בפורמט דיגיטלי (eBook). השינוי הזה הביא למהפכה של ממש בהרגלי הקריאה של צרכנים, שהחלו לצרוך את הספרים שלהם דרך הטלפון, הטאבלט או קוראים ייעודיים כמו הקינדל.  הדבר הביא לכך שמחירי הספרים נחתכו  מצד אחד, והדרך להוצאת ספר הפכה לקלה הרבה יותר. בעידן אמזון, יוצרים חדשים לא חייבים לעבור דרך הוצאות ספרים או בתי דפוס, אין סלקציה וכל אחד יכול להעלות ספר דיגיטלי פרי עטו, ולמכור אותו לקוראים באופן ישיר.

מבחינת יוצרים ישראלים, הכניסה לאמזון לא קרתה מייד. היו כמה חסמים רציניים להתגבר עליהם, כגון חסם השפה, חסם התשלום (בעבר, לא היתה אפשרות לקבל תשלום מאמזון ללא חשבון בנק אמריקאי) ובכלל, שוק הספרים הדיגיטליים בישראל התפתח באיטיות רבה. אך עם הזמן המצב השתנה, החסמים הוסרו, ויותר ויותר ישראליים גילו את נפלאות מכירת הספרים באמזון, כשחלקם אף מצליחים להתברג לראש רשימות הנמכרים ביותר בקטגוריות שונות ומרוויחים סכומים מכובדים מהתמלוגים.

מכירת ספרים דיגיטליים ומס הכנסה

יוצרים רבים, ובמיוחד אלה שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם זה, טועים לחשוב שהם לא מחוייבים לדווח על הכנסותיהם ממכירת ספרים דיגיטליים. יש כאלה שמאמינים שיש "תקופת ניסיון" שבה ניתן לפעול בלי לדווח למס הכנסה, או שהכנסה "נחשבת" הכנסה רק ברגע שאנחנו מממשים אותה, כלומר מושכים כסף מחשבון האמזון לחשבון הבנק שלנו.

כל ההנחות הללו שגויות. האמת הפשוטה היא שהכנסה נחשבת הכנסה מרגע קבלתה, כלומר מרגע מכירת הספר. כיוון שאתה שולט במועד משיכת הכסף מרגע שהוא פנוי לשימושך, זה לא משנה אם משכת אותו או השתמשת בו. גם אם לא נגעת בכסף, הכסף עדיין אצלך. זאת אומרת שזו עדיין הכנסה, ועדיין חובה לדווח עליה. ממש כמו שלא הייתם חושבים לעולם למכור ספרים מודפסים "בעולם אמיתי" ולא לדווח עליהם למס הכנסה, כך יש לפעול גם עם יצירות דיגיטליות.

חשוב להבין שמדובר בעסק לכל דבר ועניין, ויש להירשם במס הכנסה ובביטוח הלאומי. לעניין מע"מ, כל מקרה לגופו ומומלץ להתייעץ עם איש מקצוע.

מעבר לזה, חשוב לציין כי יש הבדל גדול בין חבות מס לבין חבות דיווח. זאת אומרת, שגם אם יש לך הכנסות ממכירת הספרים, אבל לאחר ניכוי כל ההוצאות סיימת בהפסד – אתה עדיין חייב לדווח למס הכנסה על ההכנסות. התפיסה הרוווחת, לפיה רק מי שמרוויח צריך לדווח, היא שגויה. עוד חשוב לדעת, כי לפי אמנות המס הבינלאומיות השונות, חלה חובת ניכוי מס במקור על תמלוגים כך שבפועל חלק מהפלטפורמות מנכות מס, לרוב כ-10%. אם אתם תושבי ישראל והעסק מוגדר כתושב ישראל אתם למעשה זכאים שיכירו לכם במס ששולם, אף על פי ששולם בחו"ל.

משרדנו מתמחה בפעילות מסחר אלקטרוני, הכוללת תמלוגים ממכירת יצירות דיגיטליות בפלטפורמות רבות, ובהן Ingramspark, Draft2digital, Publishdrive, Audible ואמזון כמובן. אם אתם מחפשים רואה חשבון שמדבר את השפה שלכם וחי את עולם האונליין, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר.

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות