התקשרו 072-236-4648

ניתוק תושבות מס הכנסה בעקבות רילוקיישן

ניתוק תושבות הוא הליך המיועד לכל מי שעזב או עומד לעזוב את ישראל מסיבות שונות (רילוקיישן, הגירה, נוודות דיגיטלית וכו'). מדובר למעשה בביטול תושבות המס בישראל, וזאת במטרה להימנע מדיווח ותשלום מס הכנסה וביטוח לאומי בגין הכנסות ורווחים בחו"ל.

במאמר זה נתייחס לניתוק תושבות מס הכנסה (למאמר בנושא ניתוק תושבות ביטוח לאומי לחצו כאן).

ראשית חשוב לומר כי ניתוק תושבות איננו דבר שקורה מעצמו. עצם העובדה שעזבתם את ישראל והגעתם למדינה חדשה, איננה גורמת לתהליך להתבצע באופן אוטומטי. זהו הליך שיש ליזום באופן פעיל מול רשויות המס, ורק לאחר שתהליך ניתוק התושבות בוצע בהצלחה לא תחוייבו יותר בדיווח על הכנסותיכם בחו"ל, ובתשלום מס הכנסה בישראל.

כל עוד לא ביצעתם ניתוק תושבות, תמשיכו להיות חייבים בדיווח ובתשלום מס הכנסה על הכנסותיכם בחו"ל.

עוד דבר שחשוב לדעת הוא שברגע שביצעתם ניתוק תושבות והפסקתם לשלם מיסים, לא תהיו זכאים גם לכל שירותים או הטבות שמגיעים לתושבי המדינה, כגון שירותים רפואיים, קצבאות מהביטוח הלאומי וכו'.

איך מבצעים ניתוק תושבות?

כדי לנתק תושבות, יש לקבוע תחילה איך מוגדרת תושבות. מס הכנסה (לצד פסקי דין רבים שניתנו בנושא) קובע כי המבחן המרכזי הוא מבחן "מרכז החיים", הנקרא גם מבחן הזיקה, ובוחן את הזיקה שלכם לישראל. מבחן זה נועד לקבוע היכן מרכז חייו של האדם, והאם הוא בישראל או במדינה אחרת.

במבחן מרכז החיים זה נבדקים סעיפים רבים, שהעיקריים שבהם הם:

* היכן דירת מגורים. אם בבעלותכם דירה בישראל, עליכם להשכיר אותה לשנתיים לפחות, כדי שהיא לא תיחשב כבית הקבוע שלכם בישראל.
* משך תקופת המגורים מחוץ לישראל – אם הייתם 183 ימים בשנה מחוץ ישראל, מרכז חייכם נחשב מחוץ לישראל.

סעיפים נוספים במבחן הם:

* מקום המגורים של בני המשפחה
* מקום הפקת הכנסות
* משך הביקורים בישראל ותדירותם
* תשלום ביטוח לאומי
* חשבונות בנק וכרטיסי אשראי
* העברות כספים מישראל לחו"ל ולהפך

החזקה באופציות בעת הגירה מישראל

נקודה מרכזית בסוגיית ניתוק התושבות היא אופציות ומניות שהוקצו לעובד לפני ההגירה מישראל. אם אתם עומדים לבצע רילוקיישן ואמורים לקבל אופציות מהמעביד בחו"ל, כדאי לכם לשקול לקבל את האופציות רק לאחר ההגירה מישראל.
על פי התקנות כיום, חבות המס בישראל נקבעת בהתאם לתקופת ההבשלה (Vesting) של האופציות שהתרחשה בישראל. על אופציות שהוקצו לעובדים שיצאו מישראל יחולו הוראות המסלול ההוני, כאשר חלק ההכנסה ממימוש האופציות שהוקצו לעובדי הרילוקיישן בהיותם מועסקים בחברה, ייקבע כך:
שווי ההכנסה, כפול מספר הימים מיום הקצאת האופציות (או מיום תחילת תקופת ההבשלה, המוקדם מביניהם) ועד ליום העזיבה של עובד הרילוקיישן את ישראל, לחלק במספר הימים שמיום ההקצאה (או מיום תחילת תקופת ההבשלה, המוקדם מביניהם) ועד לתום תקופת ההבשלה של האופציות.
המעביד ינכה מס על רווח זה, ללא מתן כל הקלות או זיכויים. בגין חלק התקופה מיום העזיבה ועד לתום תקופת ההבשלה, ינוכה מס ע"י המעביד או הנאמן.

האם ניתוק תושבות מתאים לכולם?

התשובה היא לא – יש לבחון כל מקרה לגופו. במקרים מסוימים, ייתכן שעדיף לכם להישאר תושבי ישראל. מאחר שמדובר בנושא מורכב עם פרטים רבים, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ מרואה חשבון בטרם היציאה לרילוקיישן, על מנת שיציג בפניכם את התמונה המלאה, יסביר את התהליך וימליץ לכם על המהלך המתאים לכם.
משרד רואה חשבון רותם ליבנה מתמחה בתחום ניתוק תושבות לשכירים ברילוקשיין, נוודים דיגיטליים, עצמאיים בעלי פעילות עסקית בחו"ל, תושבים חוזרים ועוד.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות