התקשרו 072-236-4648

ניתוק תושבות בביטוח הלאומי: כל מה שצריך לדעת

ניתוק תושבות הוא הליך לביטול תושבות המס בישראל, המיועד לכל מי שעזב או עומד לעזוב את ישראל. לאחר שסקרנו את הליך ניתוק תושבות מס הכנסה, במאמר זה נעסוק בניתוק תושבות ביטוח לאומי. מדובר בשני תהליכים שונים, אשר אינם תלויים זה בזה, ולכל אחד מהם מערכת שונה של שיקולים.

ראשית כדאי להזכיר, כי על פי חוק ביטוח הבריאות הממלכתי בישראל, כל תושב מבוטח בביטוח המקנה לו שירותי בריאות, כאשר דמי הביטוח הללו משולמים למוסד לביטוח לאומי.

זאת אומרת, שאם תבצעו ניתוק מביטוח לאומי, לא תהיו זכאים עוד לשירותי רפואה בישראל, כולל מקופת חולים. בנוסף, לא תהיו זכאים גם לקצבאות של הביטוח הלאומי. לכן, מדובר בהחלטה שיש לה השלכות רפואיות ופיננסיות משמעותיות, ובטרם מנתקים תושבות יש לשקול היטב אם זה הצעד המתאים לכם, ולהתייעץ עם רואה חשבון בטרם ההחלטה.

אפשרויות ניתוק תושבות מביטוח לאומי

אם אתם עומדים לעזוב את ישראל, יש בפניכם שתי דרכי פעולה אפשריות:

1. להודיע לביטוח הלאומי שמרכז החיים שלכם נשאר בישראל. במקרה כזה תחוייבו לדווח לביטוח לאומי על כל ההכנסות שלכם בחו"ל. ביטוח הבריאות שלכם יישמר, ותהיו זכאים לשירותי בריאות כמו כל תושב ישראלי.

בהקשר זה חשוב לדעת גם, כי אי ניתוק תושבות ביטוח לאומי והמשך תשלום דמי הביטוח יכולים להיחשב כזיקה לישראל, ולכך עשויה להיות השפעה על חובת הדיווח למס הכנסה.

אם עברו חמש שנים שברובן לא שהיתם בישראל, יתחיל הביטוח הלאומי בהליך בירור וניתוק תושבות באופן אוטומטי.

2. להודיע לביטוח לאומי שמרכז החיים שלכם עבר לחו"ל, כלומר לדווח על ניתוק תושבות. לאחר שניתוק התושבות יאושר, תהיו פטור מדיווח ומתשלום דמי ביטוח בישראל על ההכנסות שיש לכם בחו"ל.

במידה ועברתם להתגורר בחו"ל, ולא פניתם לביטוח לאומי להסדיר את הנושא, תחוייבו באופן אוטומטי בדמי ביטוח מינימליים, העומדים נכון להיום על 177 שקלים בחודש. דמי ביטוח אלה מיועדים רק למי שאין להם הכנסות בחו"ל, ולא ביצעו ניתוק תושבות. במידה ויש לכם הכנסות, כאמור, תשלמו את דמי הביטוח הלאומי במלואם.

אמנות מס בינלאומיות

במידה והחלטתם לא לנתק תושבות ולהמשיך לשלם ביטוח לאומי, עליכם לברר האם למדינה שאליה אתם עוברים יש אמנת מס בינלאומית עם ישראל. אמנות מס בינלאומיות מונעות תשלום של כפל דמי ביטוח – גם בישראל וגם במדינה האחרת – ומאפשרות לבצע קיזוז של התשלומים. כלומר, אמנות אלה מאפשרות לתושבי ישראל שעוברים למדינה אחרת להמשיך את הרצף הביטוחי שלהם ואת קבלת הקצבאות, מבלי לשלם פעמיים.
מדינת ישראל חתומה על אמנות עם מספר מדינות, ובהן אוסטריה, אורוגוואי, איטליה, בולגריה, בלגיה, בריטניה, גרמניה, דנמרק, הולנד, נורבגיה, סלובקיה, פינלנד, צ'כיה, צרפת, רומניה, רוסיה, שוודיה ושוויץ.
שימו לב כי ארצות הברית איננה חלק מרשימה זו. לכן, אם אתם עוברים לארצות הברית ולא מבצעים ניתוק תושבות בביטוח הלאומי בישראל, תהיו חייבים לשלם דמי ביטוח לאומי בארץ על כל ההכנסה שלכם בחו"ל, ולא תוכלו לקזז את דמי הביטוח המקבילים שאתם משלמים בארה"ב.

טופס בקשה לניתוק תושבות

הבקשה להתנתקות מהמוסד לביטוח לאומי מוגשת באמצעות טופס ביטוח לאומי 627. מומלץ מאד למלא את הטופס רק בעזרת איש מקצוע, כיוון שטופס שגוי עלול לגרום לכך שהמוסד לביטוח לאומי יסרב לבקשת הניתוק.
משרד רואה חשבון רותם ליבנה מתמחה בתחום ניתוק תושבות לשכירים ברילוקשיין, נוודים דיגיטליים, עצמאיים בעלי פעילות עסקית בחו"ל, תושבים חוזרים ועוד. אנחנו בוחנים את כל החובות שלכם לרשויות מצד אחד, ומוודאים שאתם מממשים את כל הזכויות המגיעות לכם מצד שני.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות