התקשרו 072-236-4648

כלכלה שיתופית: היבטי מס

מהפכת הדיגיטל יצרה שפע עצום של אפשרויות תעסוקה. מהפכה זו, שקיבלה את הכינוי "כלכלה שיתופית", מציגה מדי יום את הישגי העולם הדיגיטלי, ומאפשרת לנו להתפרנס ממגוון רחב של מקצועות והזדמנויות תעסוקה שלא חשבנו עליהן בעבר: אפשר לסבלט דירה כשאתם בחו"ל, להיות שליחים ב-Gett Delivery, להציע שירותי תיקונים ב-WeFix, להשכיר ציוד שיש לכם בבית דרך Rent It ואפילו להיות צפרים ב-Bird. מי חשב פעם שאפשר להרוויח אלפי שקלים בחודש מהשירותים האלה?

אומנם הכלכלה השיתופית מביאה איתה עידן מבורך שבו רבים יכולים להתפרנס בכבוד או לפחות להשלים הכנסה בצורה קלה וזמינה. אבל אותה כלכלה, או מהפכה אם תרצו, יצרה גם גבול מטושטש מאוד בכל הנוגע לחובת דיווח ותשלומי מס החלים על כל ההכנסות האלה.

כלכלה שיתופית וחובת הדיווח 

קיימת תפיסה מוטעית, לפיה הכנסות מכלכלה שיתופית יכולות להסתכם ב"500 שקל פה, 1,000 שקל שם", או מתוך מחשבה של "נתחיל, נראה איך זה הולך, ואחר כך נראה". זה נכון – איש לא מתחייב לגובה ההכנסות שיוכל לקבל ורבים מסתפקים בסכומים נמוכים שעוזרים להם לסגור את החודש. כתוצאה מכך, רבים לא מדווחים על הכנסותיהם מתחומים אלה, וכך נוצרת כלכלה שחורה.

חשוב להבהיר: כל הכנסה חייבת בדיווח כבר מהשקל הראשון. אין תקופת ניסיון, אין זמן חסד, וכסף שהרווחתם בכלכלה שיתופית מבלי שדיווחתם עליו נחשב לעבירה על החוק. לא דיווחתם? הסיכון הוא שלכם. על פי החוק, עליכם לפתוח תיק במע"מ ובמס הכנסה החל מהיום הראשון. כדי להסדיר את נושא המס בכלכלה שיתופית החולשת על מגוון רחב של תחומי פרנסה, מתגבש בימים אלה מס אחיד לעוסקים בדבר כעסק צדדי המשמש להשלמת הכנסה, ולא כמקור פרנסה עיקרי.

רשות המיסים וכלכלה שיתופית

רשות המיסים למדה את נושא הכלכלה השיתופית והבינה שהכנסות רבות אינן מדווחות והמדינה מאבדת כספי מיסים פוטנציאליים. במהלך שנת 2018 הציגה הרשות תוכנית מפורטת המסדירה את המיסוי על הכנסות אלה, וקבעה מס מופחת של 20%-15% עבור הכנסות שאינן גבוהות מ-25 אלף ₪ בשנה. עברתם את הסכום? מדרגת המס תזנק עד 50%. עם זאת, לא ניתן יהיה לקזז הוצאות שונות מפעילות העסק.

במילים פשוטות: אם הרווחתם עד 25 אלף שקל בשנה באמצעות פלטפורמת כלכלה שיתופית, שלמו עד 20% מס. אם הרווחתם יותר – תהפכו לבעלי עסק ותצטרכו לשלם מס שולי עד 50%. כדי להסדיר את תשלומי המס, ניתן יהיה להגיש דו"ח מקוצר בו יהיה עליכם למלא את תחום העיסוק שלכם והמחזור השנתי.

רואה חשבון מומחה לכלכלה שיתופית

כאמור, ההמלצות של משרד האוצר עדיין לא קיבלו תוקף חוקי ולכן התוכנית עדיין אינה מיושמת. אבל בינתיים, זו בהחלט קריאת השכמה לכל אותם אלה שמשלימים הכנסה דרך סבלט, עובדים כשליחי Gett, או מציעים את מרכולתם ושירותיהם באחת מהפלטפורמות הדיגיטליות האלו. הכנסות מכלכלה שיתופית הן עסק לכל דבר ועניין, וכדי להתמודד עם רשויות המס ולפעול על פי חוקי המיסוי שיגיעו בעתיד הקרוב, מומלץ להיעזר ברואה חשבון המכיר היטב את תחומי העיסוק הללו.

משרדו של רו"ח רותם ליבנה מומחה במתן שירותי ראיית חשבון לכלכלה שיתופית, כמו גם לנושאים הקשורים ישירות במסחר דיגיטלי דוגמת מכירות אונליין, דרופשיפינג וחנויות וירטואליות. תחומי עיסוק אלה מחייבים הבנה מלאה בחוקי מיסוי, עמלות מכירה, עמלות המרה, שימוש בתוכנות ומוניטורים, תוכנות העלאת מוצרים, תוכנות חקר שוק, עוזרים וירטואליים ועוד.

יש לכם שאלה? דברו איתנו.

המידע במאמר זה אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות