התקשרו 072-236-4648

שיטות מסחר באמזון: FBA מול FBM

מהו סוד הקסם של רשת המסחר הדיגיטלית אמזון, שמצליח לשגע מיליוני אנשים ברחבי העולם? אם תשאלו את המוכרים, התשובה הגדולה טמונה בעובדה שאפשר להרוויח בה סכומי עתק – מבלי להחזיק פיזית מלאי של מוצר אחד. ענקית המכירות האמריקאית שהוקמה ב-1994 נחשבת לחלוצת מכירות הרשת של ספרים, ביגוד, מוזיקה ואלקטרוניקה.

מאז הרבה מוצרים עברו במחסניה, והיום אפשר למכור בה כמעט הכל. ניתן בהחלט להתייחס אליה כאל הקניון הדיגיטלי הגדול ביותר בעולם, בו מבקרים עשרות מיליוני גולשים מדי יום. נכון לשנת 2019 סוחרים באמזון כמעט 7,000 ישראלים המגלגלים מחזורים של מאות אלפי דולרים.

וכמו רוב המוכרים ברחבי העולם, גם הם מנסים לפצח מהו "המוצר שכולם ירצו לקנות", לקרוא לו על שמם, ולייצר אותו בסין. לאחר מכן הם מצטיידים במלאי, מקימים חנות באמזון ומתחילים להרוויח כסף. ברוב המקרים הדרך מאתגרת, אך למי שבורך בסבלנות ובאורך רוח – היא גם משתלמת. לפני שאתם רצים לקנות מוצרים ולפתוח חנות, יש כמה דברים חשובים שכדאי להכיר בתחום המכירות והמיסוי הנוגעים לאמזון.

כך פועלת שיטת המסחר באמזון

אמזון אינה פועלת כמתווכת מכירות – אלא מייצגת אתכם כמוכר עם חנות דיגיטלית המחזיק במלאי מוצרים. אתם כמוכרים לא חייבים כמובן להחזיק את המלאי אצלכם אלא אצל ספק משנה (כפי שפירטנו במאמר על דרופשיפינג), או במחסניה של אמזון תמורת תשלום עמלה כמובן. קיימות באמזון שתי שיטות מסחר עיקריות:

FBA – Fulfilment By Amazon

שיטה הנהוגה בעיקר בארה"ב ומתאימה למוצרים בעלי מיתוג אישי שיצרתם לעצמכם (Private Label). אמזון גובה את עמלתה מאחסון המוצרים והמשלוח ללקוח, אבל חשוב לזכור שאין אפשרות להשאיר במחסניה כמויות סיטונאיות של סחורה שתעלה אבק. אם יש לכם כמה פריטים "תקועים" על המדפים – עלות התמחור שלהם תעלה באופן משמעותי, כך שהמטרה שלכם היא למכור אותם בזריזות.

מה זה אומר לגבי מיסוי?

לפי שיטת FBA – אם אתם קונים את הסחורה מחו"ל או מייצרים אותה בחו"ל ושולחים אותה ללקוח בחו"ל – אתם פטורים מתשלום מע"מ.

FBM – Fulfillment By Merchant

משמעות השיטה היא שאמזון תשמש את המוכר כחנות וירטואלית בלבד. כל ניהול המלאי, הסחורה והשילוח יהיה באחריותכם, וכך גם ההתנהלות השוטפת שלכם מול הלקוחות. זה אולי מקור לכאבי ראש וכל מיני בעיות, אך מנגד מוזיל משמעותית את העלויות וגם את מחיר המוצרים שתרצו למכור. על פי שיטה זו פועלת אמזון בישראל.

אמזון מול איביי – מה ההבדלים?

אם נבחן את ההבדל העיקרי בין אופי הפעולה בין אמזון לאיביי, נוכל להצביע על כך שאמזון שמה דגש רב יותר על המוצר עצמו ולא עליכם כמוכרים. מה שמשחק תפקיד הוא מותג חזק, אמין וייחודי בין מיליוני מוצרים אחרים – כזה שגולשים ירצו לרכוש ויעניקו לו דירוג גבוה, ופחות האדם העומד מאחוריו.

היתרון הגדול של אמזון לעומת איביי הוא שאינכם צריכים להיות בקשר כה הדוק עם הלקוחות שלכם. הדבר נכון בעיקר אם אתם קונים ומוכרים בחו"ל ופועלים בשיטת FBA המוזכרת מעלה, לפיה כל הלוגיסטיקה של האחסון, הטיפול והשילוח נעשית על ידי אמזון עצמה.

קחו רו"ח שמבין במסחר דיגיטלי

הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור לגבי מסחר דיגיטלי הוא שדובר בעסק לכל דבר ועניין. כל הכנסה מחייבת במס, וכדי להרוויח כחוק (וגם ליהנות מיתרונות מיסוי לא מעטים), רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של רואה חשבון המומחה למסחר דיגיטלי ומבין בחוקי המיסוי שחלים עליכם בתחום זה.

משרדנו מומחה במתן שירותי ראיית חשבון למכירות אונליין, מסחר אלקטרוני ודרופשיפינג ופעילות מסחר וירטואלית. תחומי עיסוק אלה מחייבים הבנה מלאה בהוצאות הכרוכות בהם, דוגמת עמלות מכירה, עמלות המרה, שימוש בתוכנות ומוניטורים, תוכנות העלאת מוצרים, תוכנות חקר שוק, תוכנות עיצוב לחנויות וירטואליות, VA – Virtual Assistant – העסקת עוזרים וירטואליים ועוד. יש לכם שאלה? דברו איתנו.

המידע במאמר זה אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות