התקשרו 072-236-4648

הכנסה מזירות מסחר ומקצועות האונליין

אם אתם מתכוונים לפתוח חנות באיביי או באמזון, או מתפרנסים ממקצועות אונליין דרך פלטפורמות דוגמת FIVERR או Upwork, אולי חלפה בראשכם מחשבה כמו "נמכור מוצר אחד ואז נראה", או "בואו נתחיל בתקופת ניסיון, נראה איך זה הולך". זו הטעות הראשונה שרוב הסוחרים המתחילים עושים, וגם ותיקים ומנוסים מכם עלולים ליפול בה.

מקור הטעות הוא בתפיסה שהכנסה מזירות מסחר דיגיטליות וממקצועות אונליין אינן מחויבות במס. כמובן שזה לא נכון, ומדובר בשגיאה שיכולה לעלות לכם הרבה כסף. כיום, כשהעולם פונה ברובו להעסקת פרילנסרים מכל רחבי העולם וההכנסה מגיעה בצורה דיגיטלית, גבולות המיסוי לעיתים אינם מספיק ברורים ואתם עלולים למצוא את עצמכם עם חובות כבדים.

פייבר (Fiverr) ומס הכנסה

לפני שנצלול לכל מיני מושגים והגדרות, בואו נעשה סדר ונבהיר כבר מעכשיו: על מקצועות שמקורם בעבודה מהבית כהכנסה עיקרית או נוספת, חלה חובת דיווח כבר מהשקל הראשון שהרווחתם. כל הכנסה מזירות מסחר דוגמת איביי, אמזון, אטסי ואחרות, וכן מקצועות אונליין בהם אתם מעניקים שירות כפרילנסרים דרך פלטפורמות דיגיטליות כגון פייבר ואפוורק – מחייבות אתכם בדיווח לרשויות המס.

עם זאת, חשוב מאוד להפריד בין החובה לשלם מס, לבין החובה לדווח לרשויות המס על ההכנסות שצברתם. יש לכם פעילות עסקית? עליכם לדווח עליה כחוק לפי כל הכללים הרלוונטיים לאותה פעילות. מקצועות אלה אינם שונים ממקצועות אחרים שאתם מכירים אשר מחויבים בדיווח. אין תקופת ניסיון, ואין זמן חסד.

לשם השוואה: האם זה חוקי לפתוח חנות ולהחליט שלא להצהיר על הכנסה כל עוד העסק לא מרוויח? ודאי שלא, משום שהדבר נעשה בניגוד לחוק. חבות מס נגזרת ישירות מהרווח, ולכן על אותה השוואה ניתן להציב את עולם המסחר הדיגיטלי וזירות ההכנסה באונליין.

דרופשיפינג ומס הכנסה

אחת משיטות המסחר הפופולריות בזירות הדיגיטליות היא דרופשיפינג, בה אתם מוכרים מוצרים שאינכם מחזיקים פיזית במלאי – אלא מוכרים לקונה דרך יצרן המחזיק בו. ביצוע עסקת דרופשיפינג בישראל תחייב אתכם בתשלום מס ודמי ביטוח לאומי על הרווחים שצברתם – כלומר, ההכנסות בניכוי ההוצאות. אל תתבלבלו: כל הכנסה בישראל מחויבת בדיווח מהימן לרשויות המס, והחוק חל על כל אמצעי התשלום שאתם מכירים – ארנק דיגיטלי, העברה בנקאית, פייפאל, ביט או מטבע ביטקוין.

עם זאת, כבעלי עסק למסחר אלקטרוני אתם זכאים לקבל החזר על מגוון הוצאות הכרוכות בתפעול העסק, דוגמת עלויות קנייה של מוצרים, תשלום על משלוחי ייבוא וייצוא סחורה, הוצאות בנקאיות, או תשלום עמלות המרה ועמלות מכירה.

מסחר אלקטרוני ומע"מ

מע"מ, או בשמו המלא – מס ערך מוסף – הוא מס שעליכם לשלם רק במקרה של קניות ומכירות שנעשות בישראל ללקוחות תושבי ישראל. מנגד, אם אתם קונים סחורה בחו"ל ומוכרים אותה בפלטפורמת מסחר שמקורה בחו"ל ללקוח שאינו ישראלי (כך שהסחורה לא נכנסת או יוצאת מישראל) – חוק המע"מ אינו חל עליכם. משמעות הדבר היא שבמידה וההכנסה שלכם לא חייבת בדיווח למע"מ, אין צורך לפתוח תיק במע"מ.

החלטתם לייצא סחורה מישראל? על ייצוא הסחורה חל מע"מ בשיעור אפס (לא מדובר בפטור ממע"מ). כמובן שאם אתם מוגדרים כעוסק פטור ממע"מ, אין לכך כל השפעה עליכם. אך אם אתם רשומים כעוסק מורשה, עליכם להנפיק רשימון ייצוא כדי שתוכלו להפיק חשבונית מע"מ בשיעור 0.

מהצד השני של המטבע, אם אין לכם תיק במע"מ אינכם יכולים לדרוש החזרי מס. החלטתם לנסות את מזלכם ולבקש החזרי מס? דעו שזוהי עבירה פלילית.

הכנסות מזירות מסחר ומקצועות האונליין מחייבות הבנה מלאה מצד רואה חשבון המומחה למסחר אלקטרוני. מומחיות זו נוגעת גם להוצאות הכרוכות בעסק שלכם, ביניהן עמלות מכירה, עמלות המרה, שימוש בתוכנות ומוניטורים, תוכנות העלאת מוצרים, תוכנות חקר שוק, תוכנות עיצוב לחנויות וירטואליות, VA – Virtual Assistant – העסקת עוזרים וירטואליים, ועוד.

משרדנו מתמחה במתן שירותי ראיית חשבון למכירות אונליין, מסחר אלקטרוני ודרופשיפינג ופעילות מסחר וירטואלית.

יש לכם שאלה? דברו איתנו.

המידע במאמר זה אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות