התקשרו 072-236-4648

הורים, הילדים מרוויחים כסף באינטרנט? מס הכנסה מחכה לכם

אלון (שם בדוי) הוא גיימר בן 15, שיש לו ערוץ יוטיוב פופולארי, וגם ערוץ לייב בפלטפורמת הגיימינג twitch, שבה הוא משדר בסטרימינג. בהתחלה, אלון עשה את זה רק לצורך תחביב, אבל לאט לאט נכנס לתמונה גם כסף.

זה התחיל ממשהו קטן – הוא קיבל במתנה אוזניות והשתמש בהן בשידור. אחר כך הוא קיבל גם כיסא גיימרים בשווי מאות שקלים. ככל שהערוץ שלו גדל והצטרפו אליו עוד צופים, ככה התחילו גם ההכנסות לגדול. יותר ויותר מפרסמים הציעו לו חסויות ושיתופי פעולה, ובנוסף הוא התחיל גם להרוויח כסף מהפרסומות ביוטיוב.

כרמל (שם בדוי), בת 13, אוהבת להכין קאפקייקס מיוחדים. יש לה חשבון אינסטגרם תוסס ופעיל, שאליו היא מעלה תמונות של הקאפקייקס הצבעוניים והמקושטים שהיא מכינה. בהתחלה היא העלתה תמונה פה ותמונה שם, אבל בעקבות התגובות הנלהבות, קצב ההכנה הלך וגבר, ואיתו גם פרסום התמונות. לחשבון הצטרפו עוד ועוד עוקבים, ולאט לאט החלו להיכנס גם הזמנות. כרמל מצאה את עצמה בשיא תקופת הקורונה מוכרת קאפקייקס מעוצבים באמצעות האינסטגרם, בלי להתכוון בכלל.
בשלב מסוים, ההורים של אלון ושל כרמל התחילו לשים לב שהילדים מרוויחים כסף באינטרנט בסכומים שהולכים וגדלים, ושאלו את עצמם – הילדים שלהם אמורים לשלם מס הכנסה? הם התחילו בבירורים, וכך הם הגיעו אלינו.

יותר ויותר ילדים מרוויחים כסף באינטרנט

כדי שלא תישארו במתח, נגיד לכם כבר עכשיו – התשובה לשאלה של ההורים היא כן. צריך לדווח על הפעילות העסקית של ילדים, וצריך לשלם על ההכנסות מס הכנסה, ובהתאם לסוג הפעילות אולי גם ביטוח לאומי ומע"מ. הילד צריך לדווח על ההכנסות, ואם הוא לא ידווח, החובה הזאת יכולה להתגלגל הלאה להורים. חשוב להדגיש שאת המס לא משלמים על המחזור, אלא רק על הרווח. יש הבדל בין חבות מס לבין חבות דיווח. לדווח חובה – לא בהכרח יהיה תשלום מס. זאת אומרת שאם כרמל, לדוגמה, קונה חומרי גלם ב-100 שקלים ומוכרת עוגיות ב-50 שקלים, היא עדיין צריכה לדווח למס הכנסה על תקבול של 50 שקלים, וזאת למרות שבעסקה זו היא הפסידה 50 שקלים.

חשוב להבין שהמקרה של אלון וכרמל הוא ממש לא נדיר. בעידן של היום, יותר ויותר ילדים מרוויחים כסף באינטרנט, ויכולים לייצר הכנסה כספית לא מבוטלת ברשתות החברתיות. זה יכול להיות ביוטיוב, בטיקטוק, באינסטגרם וברשתות נוספות. זה יכול להיות ערוץ של ביוטי שמדבר על איפור, או על סליים, או של גיימינג כמו במקרה של אלון, אפייה כמו במקרה של כרמל, חיקויים או ריקודים.

ברגע שהערוץ תופס פופולריות ויש לו הרבה עוקבים, הוא מתחיל לעניין גם את המפרסמים, והצעות לחסויות מתחילות לזרום. ואם זה לא מספיק, בחלק מהפלטפורמות אפשר גם לקבל כסף ישירות מהצופים.

בטיקטוק למשל, כל מי שעושה שידור לייב, יכול לקבל מהצופים מתנות וירטואליות, שאותן הוא יכול המיר לכסף. מדובר בסכומים פעוטים, כל מטבע כזה שווה כ-5 אגורות, אבל כשיש הרבה צופים והרבה מטבעות, גם הסכומים הקטנים הללו מצטברים.

כיוון שלילדים עדיין אין כרטיס אשראי משלהם או אפשרות לפתוח חשבון בנק, הרבה פעולות מבוצעות מתבצעות דרך הכרטיס של ההורים. ילדים שעוסקים במסחר אלקטרוני, למשל, משתמשים בכרטיס של ההורים כדי לשלם על הוצאות ולקנות דברים, וגם לקבל זיכויים והכנסות. ואז, ההורים רואים כל מיני שורות של חיוביים וזיכויים בכרטיס האשראי, וכלל לא מבינים שזוהי פעילות עסקית לכל דבר ועניין, ובסופו של דבר הכל מצטבר ויכול להגיע לסכומים מכובדים של כסף.

הילד לא דיווח למס הכנסה? ההכנסה תשוייך להורים

ועכשיו אנחנו חוזרים לעניין החבות במס. מבחינת מס הכנסה, ההכנסה היא הכנסה לכל דבר ועניין, וההכנסה הזאת חייבת במס. יותר מזה – בעוד שנער או נערה בני 16 ל-18 עוד זכאי לנקודת זיכוי נוספת, מתחת לגיל הזה אין שום הטבת מס מיוחדת.
סוגיה נוספת שיש להתייחס אליה היא שבעוד אדם מבוגר שעובד מהבית ויש לו הוצאות שוטפות יכול להכיר בהוצאות, לקטין שגר עם ההורים יש מורכבות יותר להכיר בהוצאות אלה, ואין הכרה בהוצאות עבודה מהבית. לכן, בניגוד למבוגרים, המס שאתה משלם הוא אפילו גבוה יותר.

חשיפה למס הכנסה היא שההכנסה תשויך להורים וזאת כחלק מתא משפחתי. במקרה כזה, גובה המס יהיה בהתאם למס השולי של ההורים והסכומים המצטברים – וזה כמובן מצב שעדיף להימנע ממנו.

בדיוק כאן אנחנו נכנסים לתמונה. משרדנו מתמחה בהכנסות מפלטפורמות אינטרנטיות מגוונות, כולל יוטיוב, טיקטוק, פייסבוק, טוויצ', קורסים דיגיטליים, פלטפורמות מסחר אלקטרוני ועוד.

אנחנו מכירים את העולם המקוון לעומק, ויש לנו ניסיון בעבודה עם ילדים. כל השיחות והפגישות – פרונטליות או מקוונות – נעשות כמובן בנוכחות הורה, אך ההסתכלות שלנו על הילד היא כעל אדם בוגר, בדיוק כפי שמס הכנסה מסתכל עליו: כעל נישום שנדרש לשלם מס. כשאנחנו מטפלים בילד אנחנו עושים זאת בשיא המקצועיות והרצינות (וכמובן ברגישות), ושכר הטירחה שלנו זהה לזה של יוטיובר בוגר.

אם אתם הורים לילדים שמרוויחים כסף באינטרנט, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו עוד היום, ולקבל ייעוץ מקצועי שיכול לחסוך לכם הרבה כסף וכאב ראש. אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר בטופס המצורף, או להתקשר לקביעת פגישה.

מאמר זה הינו אינפורמיטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות