התקשרו 072-236-4648

דרופשיפינג בראי המס: איזה סוג עוסק כדאי לכם להיות?

אלפי ישראלים סוחרים בשיטת Dropshipping (דרופשיפינג) בפלטפורמות מכירה דיגיטליות כגון איביי, אמזון ואטסי. אם גם אתם מוכרים בדרופשיפינג, כדאי שתדעו מעכשיו: בכל תחום בו מעורבת הכנסה ישנם גם חוקי מיסוי שונים החלים עליכם. בין אם מדובר בהכנסה חד פעמית או קבועה, ובין אם מדובר בסכום כסף גדול או קטן – כל הכנסה מחויבת במס.

לאחר שהתחלתם לסחור באופן מקוון ולהרוויח כסף, עולה השאלה איזה סוג עוסק כדאי לכם להיות – עוסק פטור או עוסק מורשה?

הגדרת העוסק מיועדת לצורכי מע"מ בלבד. ישנם כמובן יתרונות וחסרונות לכל סוג, אך לפני שתחליטו, קחו בחשבון שהמחזור השנתי לעוסק פטור מוגבל ל-100 אלף שקלים (נכון לשנת 2020). עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ (מס ערך מוסף), ולכן מחיר המוצרים שניתן לייבא גבוה ב-17% (גובה המע"מ) בהשוואה לעוסק מורשה. מצד שני, עוסק פטור אינו צריך לשלם מע"מ על הכנסותיו ממכירת המוצרים.
קל מאוד לעבור תקרה של 100 אלף בשנה, ומעבר לה תצטרכו לשנות את הסיווג לעוסק מורשה. עוסק זה רשאי לדרוש את המע"מ ששולם, אך כדי לעשות זאת כחוק עליו להחזיק רשימון ייבוא – בלעדיו לא ניתן יהיה לדרוש מע"מ שהופק על שמכם.

דרופשיפינג לתושבי חוץ? יש לכם פטור ממע"מ

כל נושא המע"מ נכון לקניות ומכירות שנעשות בישראל ללקוחות ישראלים. ולכן, סוחרי Dropshipping רבים אינם מודעים לעובדה הבאה: אם אתם קונים סחורה בחו"ל ומוכרים אותה בחו"ל ללקוח שאינו ישראלי – כך שהיא לא יוצאת מישראל או נכנסת אליה – למעשה לא חל עליכם חוק מע"מ. מה
זה אומר בפועל? שאם ההכנסה שלכם לא חייבת בדיווח למע"מ, מלכתחילה אין צורך לפתוח תיק במע"מ מאחר שהחוק לא חל עליכם.
אם ככה, מגיע לכם לקבל החזרי מס?
לחלוטין לא. אם אין לכם תיק במע"מ – אינכם יכולים לדרוש החזרי מס. חשוב לחדד את העניין: בקשה לקבלת החזרי מס כאשר אין תיק במע"מ, זו עבירה פלילית לכל דבר ועניין!

כדי להבין יותר את היבטי המיסוי של מע"מ, אציג שלוש דוגמאות לעסקאות שונות:

  1. עסקת תיווך
    בפלטפורמות מכירה כמו ebay, amazon, Etsy ואחרות ניתן למכור לכל אדם בעולם – אך אם לא מכרתם לתושב ישראל, אין מדובר בעסקה לצורכי מע"מ ולכן לא תחויבו בתשלום מע"מ מלכתחילה. שימו לב:
    רק במידה שהסחורה אינה נכנסת לישראל או מיוצאת מישראל – תהיו פטורים מתשלום מס תשומות בארץ.

    2. ייבוא סחורה ומוצרים לישראל.
    החלטתם לייבא לישראל סחורה? עליכם לשלם מע"מ. כן, אפילו אם הפריט המיובא פטור ממכס עדיין ישנה סבירות גבוהה שתצטרכו לשלם עליו מע"מ. כזכור, עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ ואינו משלם מע"מ על הכנסותיו ממכירות. אתם מוגדרים כעוסק מורשה? כדי לדרוש את המע"מ ששילמתם, עליכם להחזיק רשימון ייבוא.
  1. ייצוא סחורה ומוצרים לחו"ל
    ברוב המקרים, אם החלטתם לייצא סחורה מישראל – גם בפלטפורמות מכירה דוגמת איביי, אמזון או Etsy – יחול על ייצוא הסחורה מע"מ בשיעור אפס. שימו לב: אין הכוונה במע"מ בשיעור אפס לפטור ממע"מ. מומלץ מאוד להבהיר זאת מול רואה חשבון מומחה למסחר דיגיטלי, על מנת להיות בטוחים שאכן מדובר בעסקה פטורה ממע"מ.

    אם אתם מוגדרים כעוסק פטור ממע"מ, אין לכך כל השפעה עליכם. אך אם הסטטוס שלכם הוא עוסק מורשה, עליכם להנפיק רשימון ייצוא (בעלות של כמה עשרות שקלים) כדי שתוכלו להוציא חשבונית מע"מ בשיעור 0.

מסחר אלקטרוני והפקת רשימון ייצוא

ישנם מקרים בהם עלות הפקת רשימון הייצוא גבוהה במיוחד ופוגעת ברווח הצפוי מהמכירה. לכן, אם אתם יצואנים קטנים, הרבה יותר משתלם לכם להפיק רשימון ייצוא מרוכז, המאפשר ייצוא טובין בשיעור מע"מ 0,
בהתאם לסעיף 30 לחוק מע"מ. מדובר בהטבה משמעותית שכן הפקת רשימון ייצוא חדש עבור כל משלוח בנפרד, עלולה להטיל עליכם מעמסה כלכלית גבוהה.

איך מפיקים רשימון ייצוא מרוכז?

ראשית, עליכם לקבל אישור מוקדם של רשויות מע"מ, ולהציג אישור של רואה חשבון על ניהול פנקסים וכן על מורשי החתימה בחשבון הבנק. שנית, כדי לקבל את הרשימון המרוכז, תצטרכו לעמוד בתנאים הבאים:

  • רישום כעוסק מורשה במע"מ, וביצוע עסקאות מכר שלושה חודשים בטרם הגשת הבקשה.
  • ערכו של משלוח בודד לא יעלה על 250 דולר.
  • קצב משלוחים ממוצע של כ-10 מדי חודש.
  • ייצוא מוחלט של הטובין: התהליך אינו תקף לטובין המיוצאים זמנית מישראל.

היבטי מס הכנסה וביטוח לאומי בעסקת דרופשיפינג

אם מכרתם בעסקת דרופשיפינג מוצרים בישראל, עליכם לשלם מס ודמי ביטוח לאומי על הרווח שצברתם (סך כל ההכנסות בניכוי הוצאות). אמצעי התשלום ממש לא משנה, ואין הבדל בין תשלום שבוצע באמצעות מזומן, צ'ק, ארנק דיגיטלי, העברה בנקאית, פייפאל או במטבע ביטקוין. כל הכנסה מחויבת בדיווח לרשויות המס.
מסחר אלקטרוני הוא עסק לכל דבר ועניין, וכדאי להכיר את ההוצאות הדרושות לכם לייצור ההכנסה, למשל:

  • עלות רכישה של מוצרים
  • עלויות משלוחי ייבוא וייצוא סחורה
  • הוצאות בנק, עמלות המרה, עמלות מכירה באמזון, איביי או כל פלטפורמת מכירה אחרת ועוד
  • אם העבודה שלכם נעשית בעיקר מהבית, תוכלו לדרוש את החזר ההוצאות.

משרדנו מומחה במתן שירותי ראיית חשבון למכירות אונליין, מסחר אלקטרוני ודרופשיפינג ופעילות מסחר וירטואלית. תחומי עיסוק אלה מחייבים הבנה מלאה בהוצאות הכרוכות בהם, דוגמת עמלות מכירה, עמלות המרה, שימוש בתוכנות ומוניטורים, תוכנות העלאת מוצרים, תוכנות חקר שוק, תוכנות עיצוב לחנויות וירטואליות, VA – Virtual Assistant – העסקת עוזרים וירטואליים ועוד.

יש לכם שאלה? דברו איתנו.

המידע במאמר זה אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים

תפריט נגישות

הישארו מעודכנים

הצטרפו למאות בעלי עסקים ונכסים, שנהנים מהניוזלטר שלנו

אנו מעדכנים רק במה שחשוב ורלוונטי: מאמרים, מדריכים וחדשות והצעות מיוחדות