התקשרו 072-236-4648

סוגיות מס במסחר באמזון: חישוב מלאי

אחת מסוגיות המס החשובות ביותר בכל הנוגע למסחר באמזון ומס הכנסה היא התייחסות למלאי.

במסחר מקוון, ממש כמו במסחר רגיל, מדובר בעסק שמחזיק מלאי, מה שאומר שחלים עליו כל החוקים שחלים על החזקת מלאי. המלאי הזה יכול להיות במחסני אמזון, במחסן פולפילמנט חיצוני, אצל היצרן או על האוניה, במהלך המשלוח.

כידוע, את המס אנחנו משלמים על רווח (הכנסה חייבת) בלבד. הנוסחה למציאת הרווח היא פשוטה כביכול: הכנסות פחות הוצאות שווה רווח, כמו בתרשים הבא:

הכנסותֿֿ-הוצאות = רווח/הכנסה חייבת

אבל כאשר אנחנו מדברים על חישוב רווח לצורכי מס הכנסה לעסק שמחזיק מלאי, התמונה מורכבת יותר, ולתמונה נכנס מושג חדש – עלות המכר.

עלות המכר הוא מושג חשבונאי, המייצג את סך כל העלויות שבהן כרוך ייצור המוצרים הנמכרים. לדוגמה, בחברה יצרנית, ההוצאות הישירות הנכללות בעלות המכר הן עלויות חומרי הגלם, שכר עבודה של פועלי הייצור, פחת בגין ציוד ייצור וכדומה. בחברה מסחרית העוסקת בקנייה ובמכירה של סחורות, עלות המכר מייצגת את עלותן של הסחורות שנמכרו.

במילים אחרות, כמה עלה לי מה שמכרתי?

נדגים את העניין בדוגמה פשוטה.

שלומי מוכר עטים באמזון. כל עט עולה לו 1$, והוא מוכר אותו ב-4$.
שלומי קנה מלאי של 100 עטים שעלו לו 100$, ומכר השנה רק עט אחד.

איך ייראה דו”ח התזרים שלו?

הוצאות לקניית סחורה: 100$
הכנסות: 4$
שורה תחתונה: גירעון של 96$.

איך ייראה הדו”ח החשבונאי של שלומי?

מכירות: 4$
כמה עלה לי מה שמכרתי: 1$
רווח: 3$

מהדוגמה הזאת ניתן לראות, כי דו”ח תזרימי ודו”ח רווח והפסד חשבונאי הם שונים לחלוטין. מבחינת מס הכנסה, הדו”ח הרלוונטי הוא הדו”ח החשבונאי. זאת אומרת, שמס הכנסה ידרוש לשלם את המס על ההכנסה החייבת, וזאת למרות שתזרימית שלומי בגירעון, ועדיין לא כיסה את עלויות קניית הסחורה.

את עלות המכר מחשבים לפי הנוסחה הבאה:

יתרת פתיחת מלאי
+
קניות

מלאי סגירה
=
עלות המכר.

יתרת פתיחה מלאי – כמה מלאי היה לנו בתחילת השנה (עלות בלבד ולא שווי).
קניות: תשלום לספקים / קניות שבוצעו במהלך השנה, כולל היוון עלויות מלאי
מלאי סגירה: עלות המלאי שנותר לך בסוף שנה (יש לערוך דו”ח ספירת מלאי).

לסיכום:

אחת הטעויות הנפוצות בקרב סוחרים באמזון היא “לשכוח” את עניין המלאי ואת השפעתו על הרווח, ולצערנו אנחנו נתקלים בסוחרים רבים שמכירים בהוצאות שהם שילמו לספקים כהוצאה שוטפת רגילה. אבל זו טעות בסיסית, שיש לה השלכות מהותיות גם על אופן חישוב הרווח וגם איך שמס הכנסה עלול להסתכל על העסק.

אם יש לכם פעילות באמזון ואתם לא נותנים ביטוי לערך המלאי אתם טועים, ואם יש המייצג שלכם לא דיבר אתכם מעולם על המלאי, כדאי לשקול לעבור לרואה חשבון שמתמחה בתחום.

רוצים להתייעץ? אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר.

המידע במאמר זה הוא אינפורמטיבי בלבד ולא מחליף ייעוץ.

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים
לוגו רותם ליבנה רואה חשבון
לוגו רותם ליבנה רואה חשבון

חדש: קורס דיגיטלי לעוסקים פטורים שיכול לחסוך לכם אלפי שקלים!

למדו איך להתנהל לבד ולממש את כל זכויותיכם. בונוסים והטבות מיוחדות לרוכשים