אם מישהו היה אומר לכם שאפשר למכור באינטרנט ולהרוויח הרבה כסף בלי להחזיק מלאי של מוצר אחד – הייתם מאמינים? זה נשמע דמיוני, אבל זו בגדול מהות שיטת הדרופשיפינג (Dropshipping): מכירת מוצרים ללקוח דרך ספק משנה, כאשר אתם המתווכים בלבד. השיטה הזו יכולה להניב רווחים יפים מאוד, אבל כדי להבין אותה לעומק על היתרונות והחסרונות שלה, בואו נחזור רגע צעד אחד לאחור אל עולם החנויות הפיזיות.
חנויות גדולות או רשתות קונות סחורה בכמויות גדולות ומחזיקות את המלאי בחנות – אבל התשלום לספק הסחורה נעשה רק לאחר מכירת המוצר ללקוח (שיטת קונסיגנציה, או בעברית – מכר מותנה). דרופשיפינג עובד במודל זהה: אתם מוכרים ללקוח מוצר בחנות הווירטואלית שלכם באיביי, אטסי או אמזון, אך אינכם מחזיקים במלאי פיזי. לקוח הקצה משלם לכם כסף על המוצר שרכש מכם, ורק לאחר ששילם בכרטיס אשראי, פייפאל או גיפטקארד – אתם רוכשים אותו מהספק.
אותו ספק הוא זה שדואג גם לטיפול, אריזה ומשלוח, אך הלקוח לא רואה זאת ומבחינתו הוא קנה את המוצר ישירות מכם. בצורה זו אתם למעשה עובדים כמתווכים בין הספק ללקוח, או במילה אחת: דרופשיפרים.
יתרונות הדרופשיפינג
שיטת המכירה בדרופשיפינג מציעה כמה יתרונות ברורים על פני שיטות מסורתיות אחרות:
- מבחר גדול של מוצרים בהשקעה נמוכה
בשונה מהחזקת מלאי פיזי של עשרות או מאות מוצרים לפי היכולת הכלכלית שלכם, בדרופשיפינג המלאי אצלכם בחנות הוא וירטואלי בלבד. לכן תוכלו להציג אפילו אלפי מוצרים (בהנחה שלספקים שלכם באמת יש מלאי כזה), ללא שום צורך לרכוש מראש את הסחורה עצמה. - משלמים רק אחרי שמוכרים
בשיטת הדרופשיפינג אתם קונים מהספק את המוצר ללקוח רק אחרי שהוא שילם לכם. כלומר, התשלום לספק הסחורה נעשה רק לאחר מכירת המוצר אצלכם בחנות. - לא מכרתם? לא נורא
בדרופשיפינג הסיכון שאתם נוטלים כמוכרים נמוך מראש: לא הצלחתם למכור את המוצר? אין דבר – כל מה שהפסדתם הוא עמלת פרסום. לא נעים, אבל לא ממש כואב בכיס.
חסרונות בדרופשיפינג
לפני שאתם רצים לנסות את שיטת הדרופשיפינג בעצמכם, כדאי להכיר גם את שני חסרונות הטמונים בה:
- הספק פישל? האחריות עליכם!
אומנם הספק מטפל בכל הקשור לאריזה ומשלוח מול הלקוח, אבל אם הוא לא מקפיד על איכות האריזות או מאחר במשלוח בגלל אלף ואחת סיבות – מבחינת הלקוח יש רק כתובת אחת לתלונות: אתם. כתוצאה מכך, תיאלצו להתמודד עם ביקורת שלילית בחנות, דירוג נמוך הפוגע במכירות, וכיבוי שריפות שלא אתם יצרתם. - מכירת מוצרים שאזלו מהמלאי
הרבה יותר נוח למכור מוצרים שאתם לא מחזיקים פיזית אצלכם. אבל מצד שני, זה אומר שאין לכם מידע מדויק על כמות המלאי בכל רגע נתון. מכרתם מוצר שאזל מהמלאי? הספק שכח לעדכן אתכם כמה פריטים נשארו לו?
זו בעיה שלכם: הלקוח כבר שילם לכם כסף וכעת ממתין לקבל את המוצר שהזמין. במקרה כזה תיאלצו לבטל מכירה, ו"להיענש" בדירוג נמוך יותר.
כך תבחרו ספקי דרופשיפינג איכותיים
קהילת ספקי הדרופשיפינג נחלקת לשני סוגים עיקריים – מפעלי ייצור, ומפיצים וספקים. איך תדעו עם איזה ספק הכי משתלם לעבוד? כדי לענות על השאלה, מומלץ להבין את שיטות העבודה שלהם ולבחור במי שהכי מתאים עבורכם:
- מפעלי ייצור / יבואנים / בעלי מחסנים
ספקים המשמשים כיבואנים, או מפעלים המחזיקים במלאי גדול של מוצרים למכירה, שיעדיפו להשתמש בשירות שלכם כדרופשיפרים מכמה סיבות: החשיפה והפרסום שיקבלו בחנות שלכם גדולים מאוד; הרווחים שלהם גבוהים יותר כאשר הם מוכרים בכמה חנויות במקביל; והם יצליחו "להיפטר" מהסחורה רק אם יעבדו עם כמה דרופשיפרים במקביל, כך שהסיכון מצדם להיתקע עם מלאי יהיה נמוך מאוד. היתרון הגדול שלכם: מחיר נמוך במיוחד תמורת מכירה בכמויות גדולות. - מפיצים ראשיים של מותגים מובילים
הסוג הפחות מומלץ של ספקי הדרופשיפינג. למעשה, אי אפשר באמת לכנות אותם ספקים – אלא מתווכי מכירות המפרסמים מוצרים מחנות וירטואלית כלשהי, ללא מלאי פיזי אצלם. למעשה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתווכים של מתווכים, לכן אל תתפלאו אם תמצאו את המוצרים שהם מציעים לכם גם בחנויות אחרות ובמחיר דומה.
לצד הרווח, צריך גם רו"ח
משיטת הדרופשיפינג אפשר להרוויח סכומים גבוהים מאוד, אבל כדי להתנהל כחוק – אתם זקוקים לרואה חשבון שמדבר בשפה שלכם. במשרדנו תוכלו ליהנות משירותי ראיית חשבון מתקדמים המותאמים במיוחד לעולם המסחר הדיגיטלי, עם אנשי מקצוע מובחרים המבינים היטב את ההשלכות, המושגים וההיבטים המיסויים.
יש לכם שאלה? דברו איתנו.